Zakelijk portret: 5 redenen waarom het tijd wordt voor een brandingshoot
Je bent freelancer, runt een eenmanszaak of je hebt een andere reden om online meer zichtbaar te zijn. Twijfel je nog om professionele portretfoto’s te laten maken of je huidige foto’s te vervangen?
Hieronder vind je 5 redenen om je stoute sokken aan te trekken en die brandingshoot te plannen!
Mensen zijn visueel ingesteld. Ben je bijvoorbeeld op marktplaats op zoek naar een nieuwe bank, dan zul je eerst naar de foto’s kijken, en dan pas naar de beschrijving. We letten (onbewust) altijd op visuals. Daarom zijn mooie grafieken, taartdiagrammen en flowcharts ook zo populair. En dus ook foto’s!
2. Je creëert vertrouwen
Behalve dat visuals duidelijkheid bieden, scheppen ze ook vertrouwen. Mensen zien graag dat er een écht persoon achter de onderneming schuilt. Wanneer jij authentiek en professioneel op de foto staat, zal de klant jou ook zo zien. Je professionaliteit komt beter uit de verf wanneer je een shoot plant met een professionele fotograaf, dan wanneer je een selfie gebruikt.
3. Jij bént je onderneming
Dat jij op je website en socials professionele foto’s van jezelf hebt, toont aan de klant dat je bereid bent te investeren in je onderneming. Ook laat je hiermee zien dat je je bedrijf serieus neemt. Natuurlijk is een brandingshoot best spannend, maar vooral als je als freelancer of zzp’er werkt, is het ontzettend belangrijk om zichtbaar te zijn. En als het dan toch moet, dan maar liever goed, toch?
4. Je geeft je website een professionele, authentieke look
Een goede brandingfotograaf zorgt dat foto’s worden gemaakt die passen bij jouw brandingstijl en product- of dienstaanbod. Hierbij wordt rekening gehouden met de locatie en kledingstijl. Dit hoeft overigens niet allemaal ‘perfect’ te zijn; het gaat er vooral om dat jij jezelf bent. Dat is namelijk de authenticiteit die klanten aantrekt.
Draag jij altijd rode lipstick? Dan doe je deze lipstick natuurlijk ook op tijdens de fotoshoot.
Of heb jij je haar altijd in een knotje? Dan gaan je haren nu natuurlijk ook niet los! Je website is daarbij hét digitale visitekaartje, dus gebruik de foto’s ook vooral om jezelf op je website te laten zien!
5. Je hebt altijd input voor je social media
Je kent het vast wel. Je wilt 2 tot 3 keer per week iets posten op je socials, maar regelmatig denk je: welke foto gebruik ik nu weer bij mijn post? Brandingfoto’s zijn hier een geweldige oplossing voor, vooral als je kiest voor een aantal kledingstijlen en locaties. Daarnaast geldt zowel in het echte leven als digitaal: hoe vaker iemand je ziet, hoe meer vertrouwt ze met je raken. En vertrouwen leidt weer tot… juist, een nieuwe klant!
Ben je klaar om een shoot in te plannen en vertrouwen te wekken bij je nieuwe klant? Ik heb hier de verschillende mogelijkheden in drie pakketten verpakt, zodat jij alleen nog maar hoeft te kiezen welke het best bij jou past!